tirsdag 2. april 2013

Overnatting i telt i 10 minus

 Uka før påske hadde Iver friluftsliv på skolen. De var ute på skitur hver dag, i tillegg fikk de prøve seg på isfiske, skøyter og rapellering. Men det store høydepunktet var nok overnatting i telt i marka fra torsdag til fredag. Det var med blandede følelser jeg sa ja til at han kunne overnatte, for det var meldt 10 minusgrader. Men dette var noe han var veldig motivert for å være med på og da kunne jeg selvfølgelig ikke la hønemora i meg ta fra ham den opplevelsen. Men vi hadde ingen sovepose som egnet seg til å ligge ute i 10 minus i, så da var det bare å begynne å søke på nettet etter info om vintersoveposer. Jeg så jo fort at en skikkelig vintersovepose ville koste 2-3000, og det synes jeg var vel dyrt for en overnatting. Fant også ut at et skikkelig liggeunderlag er vel så viktig. Etter en runde rundt på forskjellige sportsbutikker med svært varierende råd og tips, endte jeg til slutt opp på XXL Lade. Der fikk jeg veldig god hjelp til å finne en sovepose som tåler noen minusgrader, men som også kan brukes vår, høst og en kjølig sommernatt, uten at den kostet skjorta. Det ble denne soveposen http://www.xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Bo-og-sove/Soveposer/Sovepose-Glitterheim-AirVent-XT-190-cm/p/1061394_1_Style
Og Mammut liggeunderlag isolerer godt mot den kalde bakken. Både soveposen og underlaget var billigere hos XXL's nettbutikk enn i butikken på Lade, men jeg fikk de til nettpris. Så det lønner seg å sjekke nettprisene før man drar for å handle. Overnattingen ble stor suksess. De lå fem gutter i et firemannstelt. Iver hadde på seg ullundertøy, bøff og lue i soveposen. Det var ca 10 minus store deler av natta, men han hadde vært god og varm hele tiden. Guttene var kjempefornøyd og ganske stolte også, og det fristet nok til gjentagelse. Og jeg var sjeleglad for at det gikk så bra, og for at jeg investerte i en sovepose som kan brukes så og si hele året, i alle fall med de kalde somrene vi har her iTrøndelag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar